19 nov Pietje Precies

Vorige week vond de lancering van Meesterwurk.nl plaats. Inmiddels zijn de eerste opdrachten al binnen en ben ik op dit moment dus volop aan de slag met het maken van websites en logo’s.

Maar nu kan ik me best voorstellen dat mensen denken: Waarom zou ik mijn website door Meesterwurk laten maken, want zoveel heb ik nog niet van hem gezien. En ik kan je natuurlijk geen ongelijk geven.

En toch ga ik uitleggen waarom het juist wel een goede beslissing zou zijn om je website door mij te laten ontwikkelen.

Pietje Precies

Aangezien we op dit moment toch met zijn allen druk zijn met alles rond Zwarte Piet noem ik me voor de beeldvorming maar even Pietje Precies, niet te verwarren met Pietje Paniek natuurlijk.

Als webdesigner kijk ik natuurlijk veel naar websites van andere bedrijven en instanties. En wat mij op veel websites opvalt, is dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral als ik via Google op een website terechtkom wil ik graag snel datgene vinden waar ik naar op zoek ben. En ik kan je vertellen dat dat niet altijd meevalt. Drukke headers, lappen tekst, schreeuwerige kleuren en onlogische opbouw van de website. Allemaal dingen die niet bepaald bijdragen aan de gebruikerservaring.

Ik ben misschien een beetje overdreven allergisch voor tierelantijntjes maar ik kan gewoon niet begrijpen dat het voor sommige mensen bijna een sport is om hun website zo onoverzichtelijk mogelijk te maken.

UX: User eXperience

Gebruikerservaring is in deze tijd zo verschrikkelijk belangrijk. Belangrijker dan ooit tevoren. Waar techniek vroeger nog vaak in de weg stond, is er tegenwoordig (bijna) niks meer wat je tegenhoudt. Supersnel internet, haarscherpe beeldschermen en innovatieve software maken de mogelijkheden nagenoeg oneindig.

Hierin schuilt natuurlijk ook direct weer een stukje gevaar. Want het feit dat er veel ‘kan’, betekent niet direct dat ook alles ‘moet’. Bij het ontwerpen van de website is het belangrijk om te denken vanuit de gebruiker en niet klakkeloos alle nieuwe snufjes probeert te implementeren op een website.

Voor mij is overzichtelijkheid en een ‘clean design’ het belangrijkste uitgangspunt bij het bouwen van een website. Want al is de informatie of het product op je website nog zo goed, als mensen het niet kunnen vinden dan heb je er nog niks aan.

Meerwaarde

Door van tevoren goed met de klant te bespreken wat het doel van de website is en hoe zij zelf hun ideale website zien kan het juiste uitgangspunt bepaald worden. Het doel van de website, de gebruikerservaring en een ‘clean design’ zijn leidend in het ontwikkelingsproces, de rest wordt hierom heen gebouwd.

De meerwaarde van Meesterwurk kun je dus terugvinden in de gebruikerservaring die er aan je website wordt gegeven. Maar er is natuurlijk meer. Open communicatie, mooi design en goede service zijn nog een aantal sterke punten waarmee Meesterwurk zich kan en wil onderscheiden.